„Norweski model kształcenia językowego i prozdrowotnego szansą naszego rozwoju”

Szkolenie zostało zrealizowane w ramach projektu systemowego „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych” realizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

sobota, 6 września 2014

RELACJA ZE SZKOLENIA W NORWEGII

W ostatnim tygodniu wakacji od 24 do 30 sierpnia 2014 r. odbyło szkolenie w norweskiej szkole w Skjold w ramach projektu „Norweski model kształcenia językowego i prozdrowotnego szansą naszego rozwoju” w ramach projektu systemowego „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych” realizowanego w ramach poddziałania 3.3.1 PO KL na zasadach Programu „Uczenie się przez całe życie”.



Zostałyśmy bardzo serdecznie przyjęte przez dyrektorkę Skjold Skule - Berit Mortveit Listog i jej inspektorów oraz koordynatorkę programu - Ingrid Mathilde Sorvag, która pomimo złamanej nogi starała nam się towarzyszyć wraz z polską nauczycielką Anną Manczak


Poznałyśmy zasady funkcjonowania szkoły 10-letniej w Skjold, szkoły przyjmującej obcokrajowców w Olen oraz szkoły dla dorosłych uchodźców i obcokrajowców.



Obserwowałyśmy zajęcia z różnych przedmiotów i zajęcia praktyczne (gotowanie, szydełkowanie, obróbkę w drewnie, wykonywanie rzeźb, pracę na farmie dzieci mających problemy emocjonalne lub w edukacyjne) oraz byłyśmy na wycieczce z kl. I w lesie. 

Spotkałyśmy się z nauczycielami z poszczególnych szkół i miałyśmy okazję zaprezentować naszą szkołę, podzielić się wrażeniami, porozmawiać o podobieństwach i różnicach w nauczaniu i zarządzaniu szkołą oraz zobaczyć jak funkcjonują dzieci w norweskim systemie edukacyjnym w klasach I - X.


Zostałyśmy również zaproszone na spotkanie z władzami gminy Vindafjord, której aż 9% mieszkańców stanowią Polacy.


Nawiązałyśmy kontakty z polskimi rodzinami, mogłyśmy wymienić się doświadczeniami, porozmawiać o poziomie życia, podobieństwach i różnicach dotyczących systemu edukacji w Polsce i Norwegii.



Zwiedziłyśmy okolice szkoły oraz Oslo (zdj. przed ratuszem, w którym przyznaje się Pokojową Nagrodę Nobla).

Dobre praktyki i rozwiązania zaobserwowane w szkołach norweskich zostaną przez nas wprowadzone w miarę możliwości w naszej szkole.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz